torsdag 28 januari 2016

Kulturarv

Frihet finns med i socialdemokratins paroller och jag gillar många liberala tankar. Men att det enbart är den enskilde individens förmåga att göra saker för sig själv som hyllas, står mig upp i halsen. Att man aldrig tycker att vi som grupp kan göra smarta, gemensamma lösningar, är trist.
   Ett band blir aldrig bättre än sin sämste medlem, sägs det. Nå, Sverige är inte generösare än sin snålaste medborgare. Trots det befriar och berikar vi oss ofta själva när vi hjälper någon.

Få barn leker idag Brobrobreja eller sjunger Ute blåser sommarvind. Nej, de jämför sina telefoner och spelar japanska spel. Marknaden vet att barnen är en köpstark grupp. (Jag behövde aldrig gå i vuxnas stressiga shoppingcentrum som lördagsnöje, utan fick friheten att leka vid kärret och i skogen. Tack far och salig mor!)
   Att barn ska leka shopping är en dålig tradition, tycker jag, för det bygger på att de ska känna att de saknar något. Är det att ge barn frihet?
Och den vuxne som tycker den blir friare om man bara får köpa just den där bilen eller tatueringen, kommer troligen upptäcka att den saknar en hel del. Kanske känns det som att det är orättvist att man dessutom inte får råd med den senast utgivna telefonen. Ja, det blir kanske i slutändan t. o. m en flyktings fel att man inte fick råd att köpa den. För de kommer ju hit och kostar pengar. Våra pengar. Dessutom förstör de vårt kulturarv. Tycker vissa.

Ett kulturarv blir mitt om jag använder mig av det idag och imorgon. Det är upp till var och en som befinner sig här, just nu. Sjunger SD:aren Ute blåser sommarvind med sina barn? Nej, det tror jag inte.
   Gårdagens Svensson tycks ha varit generösare än dagens. Ett kulturarv som vi inte vårdat. Däremot vårdar vi det kulturella arvet att supa skallen i bitar på midsommar.
Ett annat kulturellt beteende är att vråla masshysteriskt på facebook. Något värt att bevara? Det verkar så. Är det ett beteende som flyktingarna tagit hit eller beror det på oss själva?

I kommunfullmäktige sprider SD fördomar:
 ”Det är kaos!”. För vem då? Inte för mig här i Vallentuna, men säkert för den som flytt. Socialsekreterare och annan personal som arbetar med flyktingmottagande skulle antagligen må bättre utan dessa facebooksidor och uppskruvade kaos-profeter.

Tänk om vi coolade ner och sa: Det är lugnt, vi stöttar ert arbete. Klart vi fixar fram bostäder och vi vill alla hjälpa till. Nej, vårt nya kulturella beteende är att det ska eldas upp förläggningar och hetsas på facebooksidor som dryper av ego-kultur. Är det frihet? Vem skapar den oron? Någon tjänar på oron, men inte är det friheten. Vallentuna blir ett gated community.

Det här är vårt arv till barnen. Undrar om de blir stolta över sina förfäder och vill bevara det. Bevara Sverige egotrippat, omodernt och dumt i huve´t.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar